W panoramie gier wideo było wiele marek, które prędzej czy później zdecydowały się zaistnieć w tych mediach. Jednak niewielu z nich udało się to zaznaczyć. Microsoft i marka Xbox zrewolucjonizowały te media, przyczyniając się do ewolucji medium gier wideo.
Narodziny marki Xbox
Pierwszy Xbox wszedł do świata gier wideo „dopiero” w 2001 roku. Tym samym Microsoft jest obecnie jedną z trzech najważniejszych firm, obok Sony i Nintendo.
Xbox został wprowadzony na rynek amerykański w listopadzie 2001 r. W pierwszych miesiącach 2002 r. także w Europie, Japonii i Australii. Był pierwszą w historii próbą wejścia firmy Microsoft do świata gier na własną rękę. Przed tym podejściem behemot podjął próbę, uzgadniając z firmą Sega konwersję Windows CE na Dreamcast. Pomysł Microsoftu polegał na wejściu na rynek i bezpośredniej konkurencji z PlayStation i Sony.
Pierwsza reakcja Billa Gatesa i Steve’a Ballmera nie była pozytywna. Produkcja konsoli do gier firmy Microsoft, bez systemu Windows jako systemu operacyjnego, została uznana nie tylko za stratę pieniędzy, ale także obrazę dla pracy Gatesa. W obliczu niezaprzeczalnej rzeczywistości, że Sony prędzej czy później, biorąc pod uwagę sukces z PlayStation, może stać się problemem dla Microsoftu, pozwolono na produkcję pierwszego Xboxa.
Od prezentacji do uruchomienia
10 marca 2000 r. to Bill Gates wystąpił na scenie Game Developer Conference, aby zaprezentować światu pierwszą konsolę Xbox. Publiczność i prasa specjalistyczna były pod wrażeniem nowej konsoli. Najbardziej zaskoczył ich fakt, że Xbox będzie pierwszą konsolą zdolną nie tylko działać zarówno offline, jak i online. Miała także odtwarzać płyty DVD i przechowywać dane dzięki swojemu dyskowi twardemu.
Premierę pierwszej konsoli Xbox ogłoszono na 15 listopada 2001 roku.
15 listopada 2002 r. oficjalnie wystartowała usługa Xbox Live, pierwsza usługa online firmy Microsoft przeznaczona dla konsol.
Z 12-miesięcznym okresem ważności, kosztem 50 dolarów (60 euro) i 5 ekskluzywnymi usługami, Xbox Live został wprowadzony na rynek. Pierwszy pakiet startowy zawierał zestaw słuchawkowy (słuchawki i mikrofon) oraz roczną subskrypcję. Pomimo trudności napotykanych w Europie i niektórych obszarach Ameryki Północnej, z powodu braku zasięgu ADSL, usługa Xbox Live na zawsze zmieniła świat gier wideo.